مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
تورات در قرآن تورات که با توجه به مکان نزول آن کوه طور نامگذاری شده است در زبان عبری به معنا و مفهوم قانون و تعلیم تغییر معنا می دهد. از این رو در زبان عبری تورات به معنای کتاب قانون است؛ زیرا کتابی که در کوه طور به صورت نوشته های مکتوب بر الواح سنگی و یا زرین بر موسی (ع) نازل شده است ، در بردارنده قوانین و شریعت موسوی است که از سوی خداوند برای هدایت قوم بنی اسرائیل و دیگر جوامع بشری و ایجاد جامعه مدنی بر اصول و پایه های انسانی و در راستای کمال یابی انسان و راهیابی به مقام بهشت عدنی است که از آن رانده شده اند ، فرود آمده است.این کتاب وحیانی و آسمانی دارای پنج سفر ( با کسره سین ) به معنای کتاب و صحیفه( بخش) تکوین ، خروج ، اعداد ، لاویان و تثنیه است. خداوند از این کتاب به نام های تورات ، الالواح ، الکتاب ، الفرقان ، صحف موسی و مانند آن در قرآن یاد کرده است . از ویژگی ها و صفاتی که قرآن برای تورات یاد می کند می توان به بصیرت آفرین برای همه انسان ها از قوم بنی اسرائیل و دیگران (قصص آیه ۲۳ در این آیه خداوند از بصایر للناس سخن به میان آورده که مراد همه انسان هاست) ، یاد آوری و ذکر برای پرهیزگاران ( انبیاء آیه ۲۸ و غافر آیه ۵۳) ، نورانی و روشنی بخشی آن ( مائده ایه ۴۴) ملاک تشخیص حق و باطل ( بقره آیه ۵۳) و هدایتی گری توده های مردم( همان ) اشاره کرد.این کتاب آسمانی در بخش غربی طور ( قصص آیه ۴۴) به صورت الواحی مکتوب(اعراف آیه ۱۴۴ و ۱۴۵) و طوماری نوشته شده (طور آیه ۲ و ۳) به صورت دفعی ( آل عمران آیه ۳) و یک جا ( فرقان آیه ۳۲ و قصص آیه ۴۸) نازل شده است. این کتاب وحیانی الهی پس از حضرت ابراهیم(ع) و صحف وی ( آل عمران آیه ۶۵) و در پی انقراض نسل های بشری ( قصص آیه ۴۳) و پیش از انجیل ( آل عمران آیه ۳) و پیش از قرآن ( همان) نازل شده است. از این رو می توان در آن مشترکات بسیاری را با آموزه های کتاب و صحف ابراهیم (ع) یافت، چنان که انجیل و قرآن نیز با آن در بسیاری از موارد مشترک می باشند ؛ زیرا افزون بر این که از یک منبع واحد نازل شده اند ، این کتب به یک هدف و در راستای تصدیق و تحکیم آموزه های پیشین فرو فرستاده شده است. اصل تصدیق به معنای آن است که هدف واحدی در همه آن ها مد نظر بوده است و خداوند به قصد اهداف مختلف آن ها را نفرستاده است .( احقاف آیه ۱۲ و آل عمران آیه ۳ ) و تفاوت های آن تنها به خاطر مساله نسخ و تغییر شرایط و مقتضیات می باشد که در اصول دعوت آن تغییری پدیدار نمی کند؛ زیرا بسیاری از احکام و آموزه های دستوری نه گزاره های بینشی و شناختی تورات در کتاب های انجیل و قرآن نسخ شده است و عمل به آن ها لزومی ندارد.( آ ل عمران آیه ۵۰ و ۵۲)قرآن علت دیگری نیز برای عدم عمل به برخی از گزاره های شناختی و آموزه های دستوری تورات بیان می کند که از همه مهم تر آن می توان به مساله تحریف تورات از سوی عالمان یهودی ( بقره آیه ۴۱ و ۷۵ و ۷۹ و نساء آیه ۴۶) و یا گروهی از نادانان یهودی( آل عمران آیه ۷۸) و تحریفگران حرفه ای ( بقره آیه ۲۱۱) به قصد دنیا طلبی و جلب منفعت مادی ( بقره آیه ۷۹ و آل عمران آیه ۷۸ ) و یا قساوت و سنگدلی ( مائده آیه ۱۲ و ۱۳) اشاره کرد. نظرات شما عزیزان: [ یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:اصول دعوت تورات از منظر قرآن, ] [ 16:51 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |